lördag 28 april 2018

Cala Gonone och Grottan Blue Marino

Cala Gonone  ligger långt ner, när man kommer på väg 125. Vi tog oss ner för de 6 hårnålskurvorna och mitt i en av dem mötte vi så klart bussen, samt en massa småbilar, men det gick bra även om jag fick hjärtat i halsgropen. 😀

Det finns en Camping och en ställplats för husbilar. Vi valde ställplatsen N40 16 47 E 09 48 27

Här finns plats för både små och stora bilar och de håller på att fixa till ännu fler platser. Tvättmaskinen var en sådan med vinge i botten, jag valde att tvätta upp för hand.

Dags för en runda på stan och kolla in omgivningen. Eftersom Cala Gonone ligger på en sluttning så blir det en del backar att ta sig upp för senare.

Vi följde en gångväg och hamnade i Akvariet Det var massor av familjer där och vi kunde senare konstatera att det var Frihetsdagen och många var lediga. Ett besök på Acquario kan vi rekommendera.... många granna fiskar får man se.
Vi missade att betala och tittade bara på fiskarna, men det ska finnas sköldpaddor och andra djur att beskåda. Vi fick också veta lite mer om de där bollarna, som vi  hittade vid stranden i Marina di Arbores det är ett gräs på havsbotten som heter Posidonia.

Nu blev det inte någon längre visit där, för vi skulle ner och beställa biljetter till Grottan Blue Marino.
Den skulle ha hittats av en familj på utflykt med båt. Namnet har den fått av de munksälar, som förr fanns här, de försvann när människan hittade deras grottor.

På vägen dit blev vi hungriga, när vi såg alla fina strandbarer och restauranger. Nu är vi ju inga som gillar att gå ut och äta, men ibland måste man.

Pizza blev det, men den föll oss inte alls i smaken, var för lite ost på och ganska torr, jag som trodde pizzan kom från Italien. Dessutom var själva botten torr och seg. 😒 Nej.... tacka vet jag pizzorna hemma, mycket saftigare och godare.

Vi fick tag på biljetter till Grottan och kl 15.00 gick båten. Priset 12€/pers + 4 €/pers om vi ville in i grottan. Många valde att stanna på stranden, Luna beach, för bad och sedan se grottan, vi tyckte det räckte med grottbesöket.

Många grottor har vi besökt och för det mesta får man inte fota inte ens utan blixt....tyvärr. Vi följde ordningsföreskrifterna och vandrade den 1 km långa vägen in med en guide, som berättade på engelska.

Så synd att vi inte kunde fota inne i grottgången, här är några lånade bilder från internet.

Det fanns vatten hela vägen in och enligt guiden så var grottan mer än 8 km lång, men bara 1 km öppen för allmänheten. Det var en intressant och spännande tur och inte kändes det som om vi hade gått 1 km in.

När vi kom tillbaka kom båtarna för att hämta oss. Det var en aning svajigt att gå landgången till båten pga att vågorna slog in mot grottan och båten gungade ordentligt, men ombord kom vi.

Sen drog den iväg in till hamnen i Cala Gonone, det tog ca en kvart.

Vi var tillbaka på utsatt tid 17.00 och började ta oss upp för backen mot museet, som ingick i båtpriset. Stannade och köpte var sin glasstrut med 2 kulor för 3€/st....det smakade gott efter båtturen.

På museet kunde Ingemar få se en massa uppstoppade fåglar, som ju är en del av hans intresse. Munksälarna fanns givetvis också på plats.

På kvällen hade vi tänkt att äta grillad kyckling vid ställplatsens bar/servering....men det blev ingen ....de hade bara pizza att erbjuda oss....nej tack!
Även idag har vädret varit varmt och soligt och vi har fått rejäl motion, i morgon lämnar vi Cala Gonome för nya platser.