onsdag 28 september 2016

Telenor frihet och äpplen

Idag har vi varit och skaffat ett nytt teleabonnemang från Telenor. Jag har ju läst om Telenors Frihet och surf utomlands. De flesta verkar nöjda, så det hoppas jag att vi också blir. 
Nu slipper vi ju i alla fall att ständigt söka nya telefonbutiker i varje land. Ska man ner till Spanien så blir det ju minst 3 länder man passerar. 


 I Frankrike har vi, bara en gång, skaffat internet, men det var ganska besvärligt. Franska är inget språk jag kan och det är inte många som är villiga att prata engelska, även om det finns de som kan :)
Nu är det dags att börja gå igenom listan på vad som ska förberedas och vad vi ska ha med och inte på Motormännen finns en lista. Jag gjorde en egen Checklista,  minnet är ju inte alltid så bra, säkert har jag glömt något, men då hoppas jag det är sådant, som man kan skaffa under resans gång. :)
Husbilen är besiktigad och klar, nu ska det beställas extra försäkring och grönt kort. 
Bäst att ta med kopia på övergångsregeln för Pb2.

Vi har också fullt upp med att ta reda på alla äpplen. Jag tror inte vi tidigare haft så mycket och så fin frukt som i år. 
Äppelmos är gott och Ingemar har hjälpt till att fixa äpplena :)



8 kommentarer:

  1. Smart gjort. Kjell har testkört telenor på sin mobil. Det funkade absolut kanon. Jag körde telenor i en router. Jag kunde självklart surfa men vet inte om min router var trasig eller?? för det gick rätt sakta att blogga ju längre ner vi kom. Annars funkade mobilen superbra...som hemma :) Kram

    SvaraRadera
  2. Berätta gärna om era erfarenheter av Telenor Frihet sen! Har hört av andra att det ska vara bra.

    SvaraRadera
  3. Vi har också skaffat det och det funkar bra. Trots det har vi internet till datorn eftersom jag gör fotoböcker under resans gång vilket drar en del GB. För ett par dagar sedan när jag skulle blogga tog det slut och vi har inte förlängt det ännu. Att blogga från mobilen, som dessutom är ny för oss, iPhone. Kan jag inte lägga in bilderna och blir så arg att jag struntar i bloggen ett tag till grrrr.
    Vi hittade en bra app med ställplatser i Europa som vi laddade ner Kanske något för er också heter Pro Mobil Stellplatz Radar.
    Är just nu utmed norra kusten i Bretagne och det är så fint här
    Kram till er

    SvaraRadera
  4. Måste bara få önska trevlig resa. Jag har följt er i flera år nu och tycker ni berättar så fint om era resor, från Grekland till Portugal. Jag är er ständige följeslagare. Drömmer förstås om att göra likadant. Vi har kommit så långt att vi är på gång att köpa husbil. Men det dröjer minst fyra år till vi kan övervintra utomlands. Frugan jobbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla!! Så roligt att få veta vilka som följer oss och snart är det dags igen.:) Vilket håll det blir vet vi inte förrän vi kommit till Tyskland då först bestämmer vi vilken väg vi ska ta :D

      Radera
  5. Ja det där med listor är jättebra att ha. Men trots det glömde vi pensionärsintyget, får fixa det senare när vi kommer hem till jul. Hoppas nu ni får en bra resa söderut. Här är fortfarande sommar och fantastiska dagar. Vi badade i går i Lac Verdon, säkert > 20 gr.

    SvaraRadera
  6. Vår dotter har också rekommenderat oss att övergå till Telenor,ska undersöka det närmare så fort vi kommer hem!!!

    SvaraRadera