fredag 12 augusti 2016

Skogsbesök och Skånebesök

I går ringde sonen och frågade om jag hängde med på en svamptur till stugan. Självklart att jag ville. Ingemar skulle fortsätta med sista målningen på huset. Mot kvällen skulle vi få besök av Ingemars bror med fru, så varför inte plocka lite svamp till dem.
Plockade snabbt ner svampkorg, stövlar och en enkel fika. 
Fika i skogen är ett måste :)
Barnbarnet Noel ska nu tränas för skogs och svampturer, precis som vi gjorde med hans pappa :)


Någon har varit på våra svampställen... sa Tomas. Och visst var det så, bara småsvampar kvar för tillväxt. Strax där efter kommer en fyrhjuling, med en för oss obekant kvinna och svampkorgen hon hade med vittnade om vad hon hade gjort :) Nu hör till saken att vi känner till de flesta runt omkring, men denna kvinna hade vi aldrig sett tidigare.
Vi traskade lite längre in på våra kända ställen och kunde då hitta lite kantareller.....som hon inte hade hittat.


På kvällen kom L-G och Mia och vi kalasade på min Gäddpaté med nyplockad egen potatis. 
Nu är det så att L-G kan det här med trädbeskärning och vi hade både plommonträd och äppleträd som behövde beskäras, så nu fick han hjälpa till :)


Det blir massor av frukt i år och mycket plommon gallrades bort. Tur är det för jag hade nog inte kunnat ta hand om all den frukten.

I trädet hittade L-G en (fjärils)larv, som vi båda fotade.


Visst ser den spännande ut med sin svarta mask nästan som en lite spion :)


När träden var färdigklippta blev det lite fika, innan det var dags för Skåneparet att fortsätta färden mot hemmet.


2 kommentarer:

  1. Ni ser ut att ha haft det härligt med son och barnbarn i skogen:) Fika är ett absolut måste i skogen...helt klart:)

    SvaraRadera
  2. Jag hittade ovkså lite svamp i skogen igår. På en stig jag sldrig gått tidigare. Det är slltid gott med gika, men godadt i skogen eller på sjön! Kram

    SvaraRadera