torsdag 24 mars 2016

Besök i Marvão

Vi fortsätter mot norr och kommer så till Estrmoz där det skulle finnas en ställplats. Strax utanför stadsmuren fanns en grusplan och vi parkerade där och tog sedan en promenad in mot staden. Vårt mål var egentligen att hitta en Meo butik. Butiken hittade vi inte men fick se en del av staden ändå.




Molnen hopade sig och det såg mörkt ut.....ett regnoväder var på väg och vi fick skynda oss tillbaka till bilen. Vi hade ju koordinaterna till ställplatsen, som är det stora torget mitt i stan och dit körde vi. Här tillbringade vi natten tillsammans med ett 10 tal andra husbilar.


Morgonen därpå skulle vi fortsätta mot Marvão, men vi hann inte långt.... för jag upptäckte en Shopping China och det var ju länge sedan. :) 
Det var inte bara jag som hittade saker jag ville ha....Ingemar fann sina lister till bilen och en del andra bra att ha grejor. Men nu får det nog vara slutshoppat :)


Vi fortsatte mot Portalegre och sedan en krokig väg mot Marvão. 
När vi körde in på parkeringen för husbilar så kände jag igen mig....här hade vi varit för 3 år sedan. :)
Ingemar däremot kom inte ihåg eller kände igen sig.

Marvão ligger högt på en klippa omgärdat av en stenmur och med en borg längst upp i ena ändan på staden. Här bor ca 600 personer.


Här finns en ställplats med vatten och tömning och även här är det gratis.


Vi väntade till morgonen innan vi tog promenaden upp till stan och nu fick jag ta stavarna med, för det är brant uppför.  Stenlagda gator och höga murar.


Stenkonstverk.


Posten kan man få genom ett hål i väggen :)


Man har en fantastisk utsikt vart man än går och alldeles nedanför muren ligger ställplatsen.


Gatorna är enkelriktade på flera ställen och det behövs för det är många som har bilar här och parkeringsplatser finns anordnade.
Även idag var det cyklister ute på träning och de kom trampande förbi oss. 


Det är en lång väg upp till borgen, men det är självklart att vi ska hela vägen upp...sen får man vila.


På vägen tillbaka får jag syn på de första påskliljorna.


Det finns både lekpark och andra parkanläggningar, där det idag rensades och fixades inför Påsken.



Portugisiska är inget lätt språk inte heller att läsa. Jag fick lov att ta fram telefonen för översättning och då blev det inte vad jag först trodde.


Översatt blir det ungefär....Var snäll och gå inte på gräset! 
Jaja det är inte lätt med språk :)


Det är inte många mil vi kör åt gången, men vi får se desto mer.



Vid 12 tiden var vi tillbaka och kunde efter tömning och påfyllning av vatten, fortsätta mot nästa mål, som också är en ställplats, men om den får ni läsa i morgon.

7 kommentarer:

  1. och jag som trodde att dom bad er att inte pissa i revorna :)

    SvaraRadera
  2. Ser jättefint ut. Själva är vi tillbaka på hästgården i Fuengirola, som inte är sig lik.. Riktig sommarvärme är det här nu.

    SvaraRadera
  3. Oj, vilket häftigt ställe! Och så bra att det finns ställplatser så fint placerade. Det här måste vi sätta upp på listan för nästa Portugal-resa!

    SvaraRadera
  4. Oj, det var en häftig by, sådant gillar jag.

    SvaraRadera
  5. P vackra vyer du bjuder på!I Marvao har vi inte varit, men lockar helt klart!

    SvaraRadera