tisdag 27 januari 2015

Motionsdags i Marina di Ragusa

Dagarna går fort och vi har nu redan varit här på Camping Marina Caravana N36 47 05 E01 4 33 53 i tre dagar.
Campingen kostar 10€/dag och fritt internet. Vi har gångavstånd till affärerna och även ner till strandpromenaden.

Idag blev det alltså en liten promenad till marknaden. Först trodde vi att vi hade gått fel , men så fick vi syn på bilarna. Det var ingen stor marknad men den räckte till för oss.

Det blev lite smått och gott med hem.

På vägen tillbaka gick vi förbi några fina och välskötta villor.

De verkade obebodda så det var säkert sommarbostäder.

Nu börjar det blomma mer och mer i trädgårdarna.

Även uppåt murarna.

På eftermiddagen cyklade vi iväg mot Punta Secca för att inta en sen lunch.
Vi är 3 svenska bilar här på campingen och nu gjorde vi sällskap på den 7 km långa vägen till ett lite matställe.

Kör förbi den fina hamnen med alla båtar. Det är soligt med en lite kylig vind.

Punta Secca är en lite fiskeby med en fyr och en liten hamn. I den här lilla byn spelas många avsnitt av TV serien "Inspector Montalbano" in.

Matstället ligger mitt emot fyren och här fick vi sitta ute, för någon servering inne fanns inte. Ingen meny hade de heller, man fick äta det som tillagades för dagen. Fyra av oss valde svärdfisk och de andra två valde spagetti med räkor, det var det som fanns att välja på. Det skulle sedan visa sig att spagettin var dyrare än svärdfisken :)

För Ingemar och mig gick maten på 28€ inkl. ett litet glas vin och det var verkligen gott med svärdfisk, det hade vi aldrig ätit tidigare. Det övriga på tallriken är grillad Auberginer och Zucchini.

Tiggare vid borden fanns det gott om.

Så var det dags att trampa hem till campingen igen.

Vinden hade vi i ryggen, men nu hade det blivit kyligare så jackorna åkte på och vantar hade nästan behövts.

Tillbaka i husbilen värmde vi oss med var sin Irish Coffee.

Har det varit dåligt med motionen tidigare, så har vi nog tagit igen det idag :)

1. Den där Irishen hade jag behövt värma mig med går när det regnade, idag skiner solen igen och det är varmt och skönt. Vad fin du var på sista bilden syrran.

2. ja det er ju fint at sykla når man er på tur,, ser ni har bra veder der nere nu

3. Äntligen. Vilken härlig och intressant blogg ni har! Att resa, upptäcka och bjuda andra på sina upplevelser är så generöst. Stort tack!

1. Välkommen hit! Hoppas vi kan ge dig lite intressanta upplevelser. På vänster sida kan du läsa mer om våra upplevelser i Grekland, Marocko, Spanien och Portugal.

4. Va kul att få kunna gå på marknader sådär. Skulle vart kul att få vara med där:)) Jag brukar också fota andras finputsade trädgårdar...dom kan verkligen en del:)) Såg gott ut det där i slutet...haha. Ha det fortsatt bra. Kram

5. Det ser redan somrigt ut. Kram & Ha det gott

6. Cyklar har vi inga tyvärr... så vi får försöka hitta andra sätt att motionera ;)