söndag 16 mars 2014

Husbilsvänner och Chinamat

Nu känner vi att det är dags att röra på sig igen. Vi börjar med att åka upp till tömningsplatsen. Som så ofta här i Spanien och Portugal så kan man ibland tömma sin toa i brunnar och inte vilka brunnar som helst, nej det måste vara en avloppsbrunn. En sådan fanns bakom parken där vi stod.
Många har cykel med och kan ta toaburken på den,
vi tog bilen dit N37 45 47 W00 49 42

I Alcazares finns många platser att övernatta en eller flera nätter på. Nere mot vattnet hade flera husbilar hittat en plats.

Vi hade tänkt gå på marknad men hittade ingen förrän vi kom förbi Dia mataffär....där på gatan fanns den....en ny plats som vi inte visste om.
Trångt om parkering var det så vi fortsatte mot San Pedro del Pinatar och ut mot Las Salinas, en hamn. Här ute kunde man tidigare stå med husbilen men nu fanns här inga, där emot såg vi alla saltberg.

Efter avstickaren mot Las Salinas, drog vi vidare upp mot Guadamar för här finns en tvättomat på Repsol-tappen.

När vi ändå var i Guadamar så tyckte jag att vi skulle gå ut och äta på en China restaurang. Vi körde förbi vår restaurang för att se om det fanns någon stans att parkera för natten. Vänder i en rondell och får syn på våra vänner Berry, Solveigh, Roland och Mariannes bilar. Parkerar bakom och får veta att de ska stå här över natten, för de skulle gå på China restaurangen och äta...vi hakade på :)

Nu var det inte samma restaurang som vi hade tänkt oss....men vad gör det, dessutom var den här betydligt närmare husbilarna.

Ett par till hade anslutit och det var Ragnar och Berit, vi fick ett bord för 8 personer.

Sen var det vad vi skulle äta? Vi beslöt oss för att testa en meny för två. Vi fick börja med en räkrätt eller vårrulle med sallad. Gissa om vi blev förvånade när de sedan kom in med, först ett fat med anka och sedan ett med kyckling i ingefära och till slut grillspett med grisfilé i jordnötssås till det ris. Till det  en flaska vin. Sedan kom efterrätten, som var glass eller kaffe. Hela kalaset gick på 16.95€ för två personer och då fick vi en extra vinflaska/par med oss hem.
Vi tyckte det var så gott och så billigt, så vi lämnade bra med dricks.

Vi var så hungriga så jag höll på att glömma ta kort på alla faten.
Sen kommer de in med jättevarma våta handdukar, så vi kunde torka av våra händer.

Mätta och belåtna drog vi oss sedan tillbaka i våra bilar och vaknade till den här utsikten på morgonen.

De andra fortsatte mot La Piñet och vi till citronmarknaden, vi hade ju missat en marknad :)
Massor av folk hade tänkt samma tanke. Här hittade jag kaktusar med blommor i alla färger, riktiga eller ej men söta var de, men de är alldeles för taggiga för att ha i husbilen.

Vi hittade båda lite kläder och kände oss nöjda med besöket. Körde sedan vidare till La Piñet, där det givetvis var överfullt med husbilar. Vi hittar en plats på nästa gata och stannar över natten. I morgon ska jag beställa tid hos min frissa, ska bli riktigt skönt att få håret fixat.

Det blir inte många mil vi kör åt gången. Idag har vi haft soligt och +20 gr, när de visar nyheterna på Spansk TV så har det idag söndag, varit fullt med folk på stränderna, som solar och badar. I morgon lovar de ännu varmare så vi tar det lugnt och njuter av sol och gemenskap med andra husbilsåkare.

1. Låter som en härlig resa

2. Så mycket god mat ni fick, en extra flaska vin hem, är inte något man brukar få hihi
    Kram från oss som fick snö i morse!

3. Härliga resor ni är ute på. Hälsa alla jag känner att snart är det sommar här me´. Kramar. Märit

4. Ta det väldigt lugnt!

Jättekallt i Sverige!

Kram

5. Oj så mycket god mat ni fick! Och vad mysigt det låter när du beskriver det som "vår restaurang" och "min frissa"
    Ha det fortsatt fint önskar jag som sitter och ser ut på snön som vräker ner ;)
    Kram

6. Nu började snålvattnet rinna på mig. Kom på att det är ett tag sedan jag åt kinamat. Å de där salthögarna ser precis ut som kalkhögarna i mitt barndoms Sala... Kortet kunde ha varit taget där om det nu hade varit kalk och inte salt då :-)
    Sv. Nej läsplatta är inte samma sak som surfplatta/ Ipad.. Den är gjord för att läsa i så texten blir mildare för ögonen men med fördelen att man kan förstora texten då man läser.. ju tröttare jag blir på kvällarna.. ju större text :-)

7. Härligt att kunna gå på restaurang med ett "gäng"...trots man är på semester:) Måste kännas bra att ha det så. Då känner ni er inte ensamma på er långa resa..Kram:)