torsdag 9 januari 2014

Sanddyner och kamelkött, Plage Blanche

Måndag den 6/1
Efter besöket hos Nomaden och hans bostad, for vi vidare mot Plage Blanche. Vägen är rak och fin men asfalten är grov och det skakar en del i bilen. Långa raksträckor och vägen som försvinner någonstans i fjärran. 


Under flera mil ser vi inte till varken hus eller människor och möter inga bilar.
Kommer efter drygt en timma fram till målet och hittar våra vänner. Lite mat i magen och sedan gemenskap och utbyte av erfarenheter, som vi båda  fått under vår resa här i södern.


En del stora ”ökenbilar” har kört ner för backen till en planare grusplan alldeles vid flodmynningen.




Tisdag den 7/1

Vaknar kl 7.15 av en försynt knackning på dörren, en gång, två gånger, den tredje gången gick jag upp och kollade vem det var. En kvinna ville sälja bröd, men vi hade tillräckligt idag, det får bli i morgon i stället.
Vi står ett flertal bilar här allt från den minsta jeepen till Concord och stora ökenbilar (vad de heter vet jag inte).


Skor på och stavar fram, nu skulle vi ut och gå bland sanddynorna.

Det är en brant slänt ner bakom bilarna och sedan en massa sand.





Ute i vattnet går det flamingos.



När vi går tillbaka efter en timmes promenad, ser vi en dansk bil, en familj med två små barn.
Jag beundrar dessa familjer, som tar med sina små på så här spännande resor, och lever så enkelt, för de kan ju inte ha så mycket plats i en så liten bil.


Här nere skulle miljö-språkarna göra mer nytta. En stor fråga många gånger är.... vad gör de med sina sopor?  Svaret fick vi idag, nämligen att ”ökenfararna” de eldar upp sina sopor och det är ju alltid något.  Men tyvärr gör inte alla det utan många slänger sina plastflaskor och ölburkar precis överallt. Några har vi sett som gräver ner sina sopor i sanden.


Christian och Cathrine skulle idag bjuda oss på en Tajine med kamelkött,
 1 timma tar det för en Tajin att bli färdig.


Det luktar ljuvligt gott.


Kamelkött smakar som .....kött och grönsakerna till var var jättegott. Efter det blev det marockanskt te.


Vi sitter ute och har ett underbart väder termometern visar på +24gr under bilen i skuggan, då kan ni förstå hur varmt det var i solen.
Vi satt ute till klockan var 17 för då började solen gå ned och vi fick se en fin solnedgång, innan var och en gick till sitt.



Här kan ni se hur vi har åkt och var vi har stannat över natt, de vita ringarna.


Längre söder ut än så här åker vi inte. I morgon åker vi tillbaka till Sidi Ifni.

11 kommentarer:

  1. många fina bilder & vad fin solnedgång.undra hur kamel kött smaker ser ni har träffade Christian och Cathrine trevlig

    SvaraRadera
  2. Ni ser ut att ha det helt underbart varmt o gött,skicka upp lite Värme!!
    Vilken underbart vacker solnedgång också !!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  3. Det där såg ju inte helt fel ut.....vilken vacker solnedgång ni hade!

    SvaraRadera
  4. jag blir lika glad varje gång jag ser en karta på ditt inlägg och kan se vart ni är och har varit :)

    SvaraRadera
  5. Har ni köpt en Tajine? Köp med dig en hem, om du inte har gjort det!

    Ni har det varmt ser jag, härligt.........Kram till Er!

    SvaraRadera
  6. Nej, nu avundas jag er inte. Även om jag är djärv och äventyrslysten, nu har ni för mycket sand runt om er. Skulle nästan tro, att sanden kommer in som damm i hela bobilen. Var rädda om er så ni tar er hem. Bra att du lagt ut en karta, det har jag saknat hela tiden. Inte alltid man orkar att googla för att se var platserna ligger. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mats jag har lagt ut karta men inte alla gånger....ska bättra mig :)

      Radera
  7. Härliga bilder... och vilken fantastisk solnedgång! Spännande att få vara med på er resa :)
    Tunt snötäcke här nu på morgonen och nu slipper vi nog inte vintern längre...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ser fint ut där ni är, solnedgången var fin.
    Tänkte fråga hur mycket mer söderut ni tänkt åka, men nu fick jag svaret.

    SvaraRadera
  9. Tack för att ni delar med er av så många bilder! Så mycket fint ni får se och uppleva.
    Yr inte vägarna igen av sand där borta? Och tänk om man fick motorstopp? Men jag antar att ni är väl förberedda på både det ena och det andra :-)

    SvaraRadera
  10. Kamelkött lät intressant, det har jag inte smakat. Vi åt en hel del såna där tajine-grytor, när vi var i Marocko, men vi blev inte väldigt förtjusta i maten. Tyckte ofta att de kokade grönsakerna alldeles för länge... ;)

    SvaraRadera