tisdag 14 maj 2013

Inspiration


Ja det kan man få av andra bloggar som t ex Ankis Bildbloggen där hon gör pajer med vårens gröna nässlor och kirskål och givetvis tog jag en tur i trädgården och plockade nässlor, kirskål och maskrosblad. Dessa sköljdes, förvälldes och hackades för här skulle göras pajer.




Faktum var att det luktade riktigt gott av hacket (blandningen av nässlor kirskål och maskrosor) men inte blev det mycket, när jag hade förvällt dem.



Jag hade klätt tre folieformar med pajdeg och förgräddat.
Eftersom vi också passade på att avfrosta frysen, det är ju svinkallt ute idag, så hittade jag lite rester av lax, som fördelades med hacket i en av formarna. 
I nästa blev det rester av lite rökt pålägg tillsammans med soltorkade tomater och hacket. I den tredje fördelades lite rester av tacofärs tillsammans med lite gul och grön paprikahack. 
Tre ägg blandades med drygt 2 dl grädde och lite salt samt riven ost och fördelades över de tre formarna. In i ugnen och gräddas.



När de kallnat åkte de in i frysen. Perfekt att ha med sig när vi ska ut med husbilen. När ugnen ändå var igång så passade jag på att baka en sats bullar.


Tur att solen inte skiner varje dag, för då hade det inte blivit varken pajer eller bullar.
Ha en bra dag 

7 kommentarer:

  1. Flitens lampa har tydligen lyst hos dig när solen varit borta, det syns verkligen, duktiga du.
    Kram

    SvaraRadera
  2. jag blir så avundsjuk på din energi, kan du skicka lite den här vägen av den varan. I går satte jag mig bakom ratten och handlade för första gången på en månad, lite skakig men helt ok. I dag ligger Sasha med matförgiftning eller magsjuka, spyr och har diarre. Själv springer jag runt med anti bacterial och sprutar hela huset, jag orkar inte med att bli sjuk igen.....jag hr ju inte återhämtat mig 100%....blllääääää

    SvaraRadera
  3. Det där lät spännande. Mycket växer här men än har jag inte hittat kirskål. När man väl vill ha den så finns den inte. Synd för jag hade gärna velat pröva.

    Ha det så gott och smaklig måltid

    /Annelie

    SvaraRadera
  4. Kul att kunna inspirera :)
    Pajer i alla former... som du sa, helt perfekt att ha med i husbilen...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ibland är det könet att få en dag då man kan vara inne och jobba lite också, men dit har vi inte kommit ännu. Det kom några skurar igår, men vi var ute emellan dem. Men idag är det riktigt grått och trist så nu blir det någon form av inneaktivitet kanske, får se. Det är så skönt att få ordning och reda ute efter vinter och få bort alla tråkiga spår efter den. Har planterat lite också, inte för mycket för det måste fungera även när vi är borta. Det var ett inspirerande inlägg Anki hade skrivit så jag får nog ta mig samman ock göra något sådant också. Är väldigt praktisk mat att ha med i husbilen. Har stämt av allt med sonen i Stockholm, så vi får träffas under i alla fall två dagar, det är skönt när vi är uppe i Stockholm. Han reser så mycket så man vet aldrig. Men nu passade allt perfekt. Kul. Så kan vi träffa Mats bror med familj också. Ha det så skönt och vi hörs snart. Kramar 3 M

    SvaraRadera
  6. Det ser verkligen gott ut!
    Såväl pajer som bullar!
    Båda bra att ha med i bobilen!

    Lev väl!

    SvaraRadera
  7. Det ser gott ut.
    Äntligen kan jag se att Kirskål går att använda.
    För hugade spekulanter kan jag meddela att vi har hur mycket som helst i vår trädgård. Hjärtligt välkomna :)
    Ha de kanon!
    /Thomas

    SvaraRadera