tisdag 12 mars 2013

Motorvägen till Tanger

Margueriter....ja de här blommorna brukar jag ha i min trädgård, men inte att de blir så här stora buskar av mina. Vackra är de i alla fall.

På den här campingen L´Ocean Blue, finns allt och den här gången hade vi tur som stod nära gatan efter muren, för då fick vi in wifi utan problem. Förra gången var jag tvungen att gå upp till restaurangen.

Nu var det i alla fall dags att lämna campingen för den här gången. Tömning av tankar och påfyllning av vatten sköter gubbarna om.

Under tiden gick jag mot stranden för att se hur högt vattnet var, men nu såg det inte ut som igår. Havet hade dragit sig tillbaka även vågorna hade börjat lägga sig.

Vi tänker ta motorvägen mot Tanger och nu har det börjat blomma ute på åkrar och ängar.

Efter hela vägen, mil efter mil, så finns sådana här staket gjorda av cement.

Får man något problem med bilen är det bara att ringa vägassistans.

Många passar på att måla motiv-bilder på sina bilar. Den här var lite ovanlig inte bara kameler och sanddyner.

Att det under de senaste veckorna har regnat en hel del här i norra Marocko det visste vi, och nu kan vi se att det stämmer. Massor av översvämningar.

Det gör i alla fall gott åt grönskan på kullarna. Stor del av sista biten mellan Rabat och Tanger är plattlandskap, påminnande om Skåne. Nu blir det lite mer böljande kullar vi ser.

Att åka motorväg är trist men eftersom vi skulle avverka ca 25 mil idag så var det ett nödvändigt val.

Många betalstationer åker vi igenom och till slut har vi betalat 192 dh
ca 154 kr för hela sträckan Mohammedia till Tanger.

Vi har ju under vår resa sätt de mest fallfärdiga bostäder, men även, som i de större städerna, vanliga hyreshus. Det här är nog inget hyreshus men häftigt var det.

Vi har nu vant oss vid alla poliser, i in och utfarterna till städerna och i alla korsningar. Idag är vädret ok men att stå så här en dag när regnet öser ner kan inte vara kul.

Om vi tidigare har reagerat på alla tomma hus-skelett i Spanien, så är det inget mot för alla byggnationer som förekommer här. Vart man än tittar så står det en lyftkran och ett bygge på gång.

En del riktigt fina, men de finns bara i de större städerna.

Fotbollsplanen under vatten.

Ett monument i Tanger.

Och kaos i trafiken känns det som, något trafikvett finns inte här. De kör om på båda sidorna, så det gäller att ha uppsikt i speglarna. I vissa rondeller måste man lämna företräde för de som kommer från höger, tvärt emot vad våra trafikregler säger, att är du inne i rondellen så har du företräde. Nej här gäller det att se upp för de från höger.

Vi är nu på jakt efter en camping men den första var nedlagd så nu ska vi leta efter en annan. Massor av folk i rörelse. Den här stan liknar mer de europeiska med sina affärer och gågator.

Visst har man barnvagnar här, men väldigt ofta ser man mödrar som bär sina barn antingen på ryggen eller som här på framsidan. Barnen kan vara upp till 2 -3 år.

Vi hade ställt in koordinaterna till en camping, men vägen blev mindre och mindre och gick högt upp. Det fanns en hel del militärer efter vägen och vi frågade om campingen, fick till svar att vi skulle vända och en beskrivning på var ungefär den låg.

Nog har vi kört på många och trånga vägar men den här var för smal.

Så kom vi ner och efter mycket sökande så fann vi skylten.....

......men skulle vi våga åka upp där??? Vägen gick i brant uppför och med tvära kurvor nästan så att hjulen spann loss.

Vi kom upp till slut och hittade en plats med el. Nu var vi hungriga och ett restaurangbesök skulle sitta fint. Dit var det ca 500 m, upp för slingrig väg igen, men nu fick vi ta benen till hjälp.

Väl uppe hittade vi både pool och fin terrass med utsikt.

Hade det inte varit så blåsigt och kallt så hade vi nog ätit ute.....

.........med den här fina utsikten.

Nu blev det inne med en härlig brasa och mysig inredning.

Vi avslutar vår Marockoresa med en Tajin och i den....

grönsaker med en köttbit, som var mör och fin.

Om det blir överfart i morgon vet jag inte men planen är så.
Det ska regna och blåsa 13 m/s och då gillar jag inte båtresor. L

1. Jätteintressant att se alla bilder och följa er resa!

Vad jag förstår så kommer ni att återvända till Marocko!

Kanske vi ses där någon gång!

Lev väl o
    Kram

2. Oj vad mycket spännande äventyr, men också många godbitar ni hittat. Kram.

3. Det kommer väl att kännas som "hemma" igen när ni kommer till Spanien. Hoppas sjöresan går bra, jag vet ju hur du ogillar upprörda vatten.

4. Tänk att ert äventyr nu går mot sitt slut. Men så är det alltid när man har som roligast då måste man avbryta. Men ni verkar ha haft väldigt trevligt och också kul att vara tillsammans med Ulla & Torgny. Då kan man ju alltid diskutera de olika alternativen och man kan stötta varandra i alla lägen. Det är ju också en trygghet när man är på nya marker och platser. Ni trivs ju också bra tillsammans, vilket gör det hela lättare och mysigare. Nu hoppas vi att överfarten går bra och att det inte blåser för mycket eftersom du inte gillar det. Det har varit jättekul att följa er och vi fortsätter gärna med det resten av resan också. Var rädda om er och vi ser fram emot när vi äntligen kan ses igen. Stora kramar från 3 M

5. Margareta, du måste vara en inspirationskälla för "det campande folket" Jag har bara prövat två gånger, så du kanske kommer ihåg tält på Öland och husvagn på Bornholm. Mycket bra reseberättelser och foton. Välkommen hem så småningom. Här i norr är det -15 på nätterna. Burr.... Britt-Inger

6. Margareth o Svenonsdag, 13 mars, 2013

Tack för den härliga Marockoresan!Alla fina bilder och berättelser!Här har det snöat nästan ett dygn.Har just skottat trottoaren från MYCKET snö.Men dom säger att våren är på väg igen.Kram

7. Åh, det där såg ut som lite väl smala vägar... Jobbigt när man kommer in på alldeles för trånga gator. Lite då och då har man ju kommit fel, inte minst när man följer GPS:en... ;)