söndag 9 september 2012

Kylig morgon.

Som pensionärer behöver vi inte lägga oss tidigt, vi kan ju sova så länge vi vill på morgonen. Vi är numera ena riktiga nattsuddare, jag och Ingemar, vi har lite svårt för att krypa till sängs, men det betyder inte att vi sover länge, i regel är vi uppe vid 8.30 tiden. I går kom Mikael hit och sov över, han somnade tidigt redan vid 22-tiden, då får man räkna med att han vaknar tidigt också. Nu vaknade jag vid 6.30 av att en klocka ringde. Den filuren hade satt väckarklockan på ringning, men själv hörde han inte att den ringde utan jag fick kliva upp och stänga av den. Nu var han tydligen fortfarande trött för vi somnade om till 7.30 :)


Går man upp tidigt, så kan man få fina morgonbilder över sjön som ligger spegelblank.


Två Skägg doppingar njöt också av den fina morgonen


I Prången har de tagit upp badbryggorna, så nu är nog sommaren slut.


I trädgården börjar mina Gladiolus att slå ut och då plockar jag in dem, för att få njuta av de vackra blommorna så länge som möjligt.



Hösten är på väg. 
Nu ska alla pelargoner, som jag har, planteras om och tas in för övervintring.
Äpplena har några veckor till på sig, innan det är dags att plocka ner dem. Funderar bara på om jag har lådor till all frukt.


Min Höstrudbeckia (gullboll) blommar för fullt.


Men Tagetisens tid är snart över.


Och inne i stan på "ställplatsen" vid sjön samlas husbilarna, många antagligen på väg hem från Elmia. De senaste dagarna har det varit mellan 15 - 20 bilar många har inte fått plats, då Gehovas Vittnen hade möte i helgen och tog upp en del av parkeringen.


Bilden lite suddig då jag zoomat in den från andra sidan sjön.

7 kommentarer:

  1. Bara att konstatera att hösten gjort sitt intåg... eller i alla fall är på väg med stormsteg.
    Fina bilder (som vanligt)- många fina blommor fortfarande hos dig... har också lite tagetes och några rudbeckior kvar och lite höstastrar (tyvärr angripna av mjöldagg)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Bilder på vatten och himmel blir vackra motiv!

    Lev väl!

    SvaraRadera
  3. Oh, så vackert ni bor och har det i trädgården. Gladiolus är fantastiska och vad de står sig även när man tar in dem. Bara att ta bort de blommor som vissnar allt efter som, så är de fina igen. Har aldrig haft någon tur med dem i vär trädgård, varken i Timmernabben eller i Stockholm. I Täby satte jag varje år, men det blev aldrig något med dem. Så kom frosten och förstörde dem, tyvärr. Är ju lättare nere hos oss, men tror inte det går där heller. Numera har vi inte lust att mer en det nödvändiga i trädgården, så det ser prydligt ut, det räcker. Det är roligare att vara ute i husbilen. Åkte ni aldrig till mässan? Kram 3 M

    SvaraRadera
  4. Fina bilder du tagit. Visst märks det att hösten är i antågande, blommorna är på slutet av blommningen. Vi har höstastrarna kvar och lite annat "skräp" ha ha ha
    Kram Yvonné

    SvaraRadera
  5. Härligt, fina bilder som alltid.
    Måste vara härligt att kunna leva dagarna som man vill och känner för. NJUT!!!

    SvaraRadera
  6. Så härliga bilder från din/er trädgård! Och så kul att bo så ni kan spana i husbilarna på ställplatsen :) Ha det gott. Kram

    SvaraRadera