fredag 23 mars 2012

Hjullagerbyte

Vaknade kl 7 av att det var full fart på lastbilarna, som stått parkerade nedanför oss, och av tågen. Vi stod ju på en järnvägsparkering. Vi visste att idag måste vi ha tag på en Fiatverkstad för att få hjälp med hjullagret. GPS kan vara bra ibland....vi hittade en sådan firma bara några km bort. Med hjälp av en kvinna (så klart) som pratade engelska fick vi ny adress till en verkstad som kunde hjälpa oss. Hon skrev ner vårat problem på italienska och skickade med. Det där med språk är inte lätt.


Någon mil tillbaka och vi hittade firman. Det blev en provkörning, för att lyssna på hjulet, som hette duga, han for kors och tvärs över vägen för att lyssna, och jag for som en vante på sätet...hua hua.




Efter en timme var allt klart, ny testkörning nu höll jag mig i och hade plockat ner allt löst,inga oljud nu, kalaset gick på 295€.
Började åka norr ut igen, men nu började vi bli hungriga och stannade vid en plats som hette Torino di Sangro  Mare N42° 13´54  E14° 32´ 43 fanns på min autoroute. Vilken strand! Bara vita stenar. Här du Annica skulle du vara med och plocka sten :-) I änden av vägen fanns en parkering som det går att övernatta på, men vi tyckte det var lite för tidigt.


Det fanns en hel del fina snäckor också.



Vi passade på att äta lite, och hade en så här fin  utsikt, havet låg nästan spegelblankt. 


Hade det inte varit så steningt så hade jag gått i och tagit mig ett dopp för det var riktigt skönt i vattnet. 


Efter ett par timmars matrast och snäckplockning for vi vidare. På flera ställen såg vi dessa fiskebryggor. Ja jag vet inte vad vi ska kalla dem, men på flera fanns små hus och massor av fiskeredskap. Alla står upp-pålade, ser faktiskt lite rangligt ut, men det är säkert för högvattnet.


Som vanligt så letar vi gratisplatser att övernatta på. Nu hade jag åter, i Board Atlas, hittat en som låg i Silvi norr om Pescara N42°32´35 E014°06´48 Den var inte lätt att hitta, vi körde fel 3 ggr, det var en vägkorsning av 5 små vägar det gällde att välja rätt väg bara. Här ska vara 5 platser inte så stora, det var fullt av småbilar när vi kom, nu är de borta och vi är ensamma.

Vädret har varit underbart med sol och +21°


8 kommentarer:

  1. Va bra att ni fick problemet löst med hjullagret. Var nästa beredd på att åka ner till er och hjälpa till.Hls Kurt.

    SvaraRadera
  2. Kul, för den vägen ni åker nu åkte vi neråt förra sommaren.....längtar.
    Få en fortsatt skön resa hemåt!

    SvaraRadera
  3. Det är ju skönt att man trots språksvårigheter ibland får så mycket hjälp av vänliga och gulliga människor. Det är nog inte alla som får, tänk på det. Ha fortsatt skön resa. Vi har haft skönt på Öland idag med nästan 20 grader varmt. 3M

    SvaraRadera
  4. Ja det här med bilar är tråkigt när saker krånglar eller behöver bytas. Min fläkt i bilen var stendöd idag, så ja åkte snabbt till Saab och fråga vad det troligaste felet kunde vara. De tog in bilen direkt och skruva loss hanskfacket för att mäta strömmen till fläkten som satt bakom. De misstänkte först att fläkten gjort sitt och rekommenderade byte á 5000 kr för orginal, eller 3000 kr för kopia. De mätte och satte dit kabeln och vips så råkade den funka igen. Jag sa att den kanske funkar länge till om jag har tur, men de sa att den garanterat kommer sluta fungera igen inom kort. Jag sa att jag avvaktar tills den slutar fungera igen! De såg lite småsura ut och tog 250 kr för arbetet idag :-) Hoppas nu att den håller läääänge till!!!
    Kör lugnt nu på resan hem och stressa inte bara för att ni redan sett allt längs med hemvägen! Här har varit drygt 15 grader och sol i ett par dagar, ca 20 i solväggen :-) Har bytt däck nu och städat invändigt i bilen. Imorgon tvätt och kanske polera och vaxa. Städa balkongen ska också göras i helgen :-) U-hamn är ruskigt dammigt av allt grus från vintern så det ryker när bilar kör i backarna. Allt tycks hamna på min balkong med duvornas bajs ovanpå dessutom !

    Ha det bra :-)

    SvaraRadera
  5. Undrar om det kan vara Ostronbankar dom har vid dom där rangliga husen.

    SvaraRadera
  6. Thomas o Annicafredag, 23 mars, 2012

    Dom vore fint att ha hemma! För att inte tala om alla fina snäckor! Tur att det finns hjälpsamma personer som kan hjälpa en med språket, Kim är nere i Rom med jobbet denna helg, kör lugnt så syns vi snart Kram

    SvaraRadera
  7. Bra att ni fick det fixat - hjullagret! Men mindre kul med kostnaden förstås men det är ju sånt man får räkna med...
    Men GUUUUUUUUUD vilken LJUVLIG strand! Jag blri helg GALEN - jag som är förbenat, galet och totalt förälskad i som jag sa när jag var liten "mjuka" stenar - dvs runda och lena stenar!!
    WHAO säger jag!!!!!

    SvaraRadera
  8. Oj ni ser jag blev så till mig av stenstranden på er bild att jag inte ens kan skriva och stava rätt!! "Blir helt galen" skulle det vara - inte blri helg galen.... nåja ni förstod säkert.
    Men det kan inte sägas för många gånger - jag blev helt såld på den där bilden!!
    Trevlig helg på er!

    SvaraRadera