söndag 12 juni 2011

Oskarshamn - Öland

Vaknade till solsken och en varmare dag, skönt att regnet drog förbi och Yr.no väder stämmer.

Vi beslöt oss för en kort promenad, hade hört talas om världens längsta soffa skulle finnas här i Oskarshamn.

Visst hittade vi den....på andra sidan hamnen fanns den. Här skulle också finnas en Geocach men tyvärr hade vi inte den rätta GPSen för att söka efter den, får bli en annan gång.


På tillbakavägen passade Ingemar på att ta en titt i Båt och Maskinmuseet som ligger alldeles intill ställplatsen. Det kom senare fler bilar och vi kunde räkna till 6 st. Två av bilarna var det lite bekant folk i, Håkan och Rigmor tack för en trevlig pratstund.


En fin fontän finns i Oskarshamn, något liknande skulle vi haft i vår sjö tycker jag.


Nu var det dags att fortsätta vår färd genom Småland och det blev lite av en nostalgitripp. När jag var liten åkte vi den här vägen mellan Norrköping och Kalmar där mina farföräldrar bodde. Påskalavik var ett riktmärket för att vi snart var framme. Här finns Källströmsgården med den liggande "Venus". Har ni vägarna förbi så tycker jag ni ska åka in och titta på alla skulpturer från 1950-talet,  N57 10 04,4  E016 27 25,3 bra parkering finns.


Vindorgeln är unik, skulle vara kul att höra hur det låter när det blåser i alla flaskor.


Efter besöket i Påskalavik fortsatte vi mot Mönsterås, där söder om stan hittade vi Kronobäcks Klosterruin, N57 01 05,5  E016 26 16,5 även här finns bra parkering (kan man säkert stå för natten)



Nu blommar det överallt och som vanligt så vet jag inte vad blommorna heter, men nu ska en Florabok in i husbilen.


I Timmernabben stannade vi för lite handel och där fanns en Loppis också (sån tur man har) en gammaldags vevvisp fann vägen till vår husbil och jag har 20kr mindre i börsen. Nu var det dags för lite mat och vi hittade en plats vid båtarnas brygga.


Ingemar fick syn på en skylt som sa att där sålde man rökt fisk, och det är ju något som vi verkligen gillar. Det blev en rökt Sik på lite över 1 kg, den här gången fick Ingemar betala  (125kr).


Vi tänkte hälsa på min kusin som bor i Ålem, men dom var inte hemma. Vi misstänkte att dom kanske var i sommarstugan på Öland. Varför inte fortsätta dit? sa Ingemar. Så nu kör vi över Ölandsbron.


Vi siktade in oss på ställplatsen i Bläsinge hamn, här stog redan 6 bilar, de flesta från Tyskland och Belgien. En fika först och sedan gick vi för att överraska min kusin som vi inte har träffat på flera år.


Det är mysigt med kossorna som går i hagen intill.


Kusinen blev glatt överraskad och vi gick husesyn i deras nya tillbyggen. Även här blev jag lite nostalgisk då jag har tillbringat flera sommarlov här, hos min faster och farbror, på 50 -talet.


Solnedgång på Öland.


Vädret just nu + 13 gr men som mest idag +24gr.

1 kommentar:

  1. Åh Maggan, Påskalavik är ett sant barndomsminne för mig också. Vi körde mellan Karlshamn och Västervik för att hälsa på mormor. Tänk att det finns kvar.
    /Anna

    SvaraRadera