fredag 20 maj 2011

Trasmattor och ny granne

Hur tvätta trasmattor? Jag väver ju gärna dessa trasmattor själv...rena terapiarbetet, man sitter i lugn och ro och skapar mattor av alla överblivna kläder, lakan och annat. Vi använder trasmattor i köket och i stugan och nu är det dags att tvätta dom, hänga ut och låta solen göra resten. Problemet är väl bara att i tvättmaskinen kan jag inte tvätta dom, det blir alldeles för tugnt för maskinen och jag har redan förstört en maskin av den anledningen. Återstår bara att göra som förr....handskura i badkaret med såpa.

Jag ställer en pall i badkaret och lägger mattan över den sen är det bara att flytta mattan allt efter som jag borstar. Ryggen gillar inte den här arbetsställningen...men finns det något bättre sätt att skura trasmattor på? Grönsåpa ska det vara också, för det luktar så gott om dom sedan.

Under tiden har Ingemar fixat boendet för våra nya grannar...flugsnapparna. Dom har varit och inspekterat sitt nya boende, hoppas det var till belåtenhet. Idag har vi också varit i stugan och städat bort alla spår efter vintern och mössen. Måste göra något åt det ställe där vi tror att dom kommer in på. Dom har gnagt av alla mina fransar på trasmattorna, som nu ser något stympade ut. Ingemar klippte gräset och städade ute. Vi både fikade och åt middag ute i solskenet till en kör av fågelkvitter. Nu blir det roligt att komma ut nästa gång, för då är det rent och snyggt inne.

2 kommentarer:

  1. Ja möss och råttor är ett otyg.
    Tvätta mattor ja, tvättmaskinerna brukar som sagt inte gilla tyngden! Inte alltid ryggen heller förståss!
    Jag brukar antingen göra som du, men nu har jag inget badkar längre. Ibland har jag tagit ut dem och tvättat dem på nåt bord i trädgården med spolslangen. Men även ibland åkt till nån bergklack vid sjön och tvättat med tallsåpa. Här har vi också mattvättarställen med nån slags fiffiga ställningar att tvätta dem på samt sköljanordning. Finns i stan åtminstone på en par ställen - men har inte testat dem själv.

    SvaraRadera
  2. Jag skurar mina trasmattor ute på gräsmattan en varm sommardag.Jag lägger ut dom på ren gräsmatta utan jord o löst gräs, blandar såpvatten i en spann och häller över. Sedan skrubbar jag mattorna med långborste ev doppad ytterligare i såpvatten. Sköljer sedan med kallt vatten ur slang.Flyttar mattorna till torrt gräs och låter dom torka. Hänger ev upp dom på hammocken när dom är halvtorra.
    Här är det trädgårdsarbete och Skolans dag idag. Katarina medverkar med några islandshästar.Sven hälsar

    SvaraRadera