måndag 4 oktober 2010

Pumpor, Loppis och massor av husbilar

För tredje året i rad har vi varit på Ölands skördefest. Att det har blivit poppis det märktes på den enorma mängd av husbilar som fanns överallt, frågan är om det inte är mer folk på Öland vid den här helgen än när det är semester. I år åkte vi med våra kompisar i deras husbil. Vi kom lagom tills det blev mörkt och alla marschaller hade tänds en härlig syn i höstmörkret. Mörbylånga var första målet där vi hade hoppats få se Gigants Puppets, tyvärr så missade vi dom. Men det fanns mycket annat att titta på. Där upptäckte jag att jag glömt min kamera hemma, gissa om jag blev arg på mig själv, nu fick telefonkameran duga även om korten inte blir vad jag hoppats på. Att ta bilder i mörkret med den gick inte så bra, men det fanns många fina arrangemang med ljus och pumpor. Nästa mål var Eketorps borg, den var vackert upplyst med marschaller och vi fick se en dansuppvisning med eldfacklor. Här sov vi över på parkeringen. Att besöka fiskebyarna och köpa rökt fisk var ett måste. Naturbokhandeln fick också besök. Här fanns också denna roliga askkopp, "Fimpa här" stog det på framsidan. Och pumpor fanns att köpa överallt. Undras vad ölänningarna gör med överblivna pumpor? Tomas och Ingemar tog sig en paus vid sista nattplatsen..... ....som var i Algutsrum där vi på kvällen såg akrobat och elddansuppvisning av ungdomar från Bornholm i åldrarna 6-18år. Det var en kylig kväll, men kul att fått uppleva den, det var första gången. Att få en bra bild med en ynka telefonkamera på Night Glow ljusshowen med luftbalonger var inte lätt men ni får hålla till godo med den här bilden. Nästa gång vi ska till Öland på skördefesten så är det nog Borgholm som får ta emot vårt besök, vi försöker hinna med en bit varje år för det finns mycket att se både under konstnatten och på lördagen. Förra året var det borgarnas tur Ismantorp och Gråborg, väl värda ett besök av er som inte varit där. Och naturligtvis gjorde vi besök på många loppisar, men utan att jag fann något intressant att ta med hem. En liten fågel från Naturbokhandeln, som kvittrar när man trycker på magen, var det enda som hittade vägen till min plånbok och den ska Michael få, han gillar allt som låter.

5 kommentarer:

  1. Det låter som ni haft det riktigt häftigt på Öland. Vi får se om vi kan åka dit när det är skördefest någon gång, vi har hört flera som säger att det verkligen är en upplevelse.

    SvaraRadera
  2. Det ser mysigt ut och att ni hade det trevligt förstår vi.
    Ingrid och Janne

    SvaraRadera
  3. Ja det är alltid roligt att åka dit, men man hinner inte så mycket på så kort tid. Det är därför bra att dela upp ön i delar och bestämma sig för vad man vill se och göra. Man får räkna med att det är trångt på många vägar/vägrenar särskilt där det är aktiviteter.

    SvaraRadera
  4. Det ser ju jättemysigt ut. Och din telefonkamera kan man ju inte klaga på, den gjorde du ett bra jobb med! Men ajabaja att glömma nåt så viktigt haha.

    SvaraRadera
  5. Det var riktigt bra bilder för att vara en mobilkamera! Inte ens min vanliga tar så fina bilder med fin naturlig färg på eld och ljus i mörker. Kanske mina är skarpare, men färglösa. Bra fotat mamma :)

    SvaraRadera