måndag 25 oktober 2010

Gammaldags konservering och resan fortsätter

Jag måste bara visa vad denne unge man(som vi besökte)gör. Att han är duktig i köket har jag redan sagt och det finns idag många män som är, men att han gör konserverat på gammalt vis är kanske inte så vanligt. Dagen innan vi kom kokade han köttet till soppan (i flera timmar) och konserverade sedan med grönsaker. Han höll på i 8 timmar och nu har han konserverad mat för flera dagar. Varför gör han nu det här? Jo deras frys är för liten och han vill kunna ta vara på mycket av grönsakerna när de säljs billigt. Se bara vilket skafferi han har. Där finns rödkål, plommon, buljong, kött och mycket mer. Undras om det finns någon i Sverige som gör sånt idag? Jag gjorde det för många år sedan. Idag var vi och löpte nytt skydd för våra cyklar, samt ny fylld gasflaska 15,2€ mycket billigare än hemma. Sen bar det iväg mot Frankrike.Den här vägen ner till Freiburg åkte vi idag mest på autoban för att hinna så långt som möjligt innan det blir mörkt och det blev ca 20 mil idag. Vi börjar komma ner i södra Tyskland och det märks. Vägarna går genom tunnlar och över dalgångar för att sedan slingra sig genom bersskrevorna, det är väldigt vackert många fina kyrkor och dom typiska "tyrolerhusen" som jag kallar dom, börjar dyka upp fortfarande med fin blomsterprakt, pelargonerna har inte frusit här ännu. När vi kom fram till Freiburg och ställplatsen så sken solen så välkomnande, hoppas den gör det i morgon också. Tyvärr så hinner jag nog inte använda mitt tyska mobilkort mer även om jag betalt för en vecka. Vi får se om jag får tag på något kontantkort när vi åker genom Frankrike annars blir det inget mer skrivet förrän vi är i Spanien.

3 kommentarer:

  1. Då får du skriva mycket när ni är framme i Spanien så man får se och höra vad ni sett och gjort på vägen dit :) Jag har ju sett fram till Stuttgart nu och vill inte missa något under er resa. Spännande och vacker terräng och natur väntar säkert när ni passerar frankrike och spanien. Jag vill gärna se!! =)
    Trevlig fortsatt resa!
    /Tomas

    SvaraRadera
  2. Ja det ska jag Tomas. Men först ska vi om vädret tillåter promenera till Altstadt här i Freiburg och då kanske vi är kvar tills på onsdag. Sen får vi se.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Trevligt att se att ni kommit ända till Spanien.I Les Gran Motte (om det nu stavas så)besökte jag med tomatodlarna i NV Skåne 1985.Jag minns att det var en riktig pensionärsstad.Där fanns ochså en fin hamn med många lyxiga båtar.
    Jag sjutasde Mia, Sara och barnen till Mö järnvägsstation imorse. De flög till New York idag. Skall till Batavia och hälsa på vänner.
    Jag skall med bussen till Lund imorgon. Vi skall vandra tillbaks längs Höje å med naturskyddsför. Mvh Lars-Göran

    SvaraRadera