onsdag 21 juli 2010

Semesterblogg dag 2

Efter en drömlös natt vaknade vi vid halv 8 tiden, solen tittade fram och vi bestämde oss för att äta frukost ute. Det var ca +16gr hyfsat varmt. Nu skulle vi fortsätta resan mot Grövelsjön. Det som gör ett stort intryck på mig är all den sten som finns här uppe ibland undrar man hur träden kan växa när hela marken består av sten. Även vitmossan, som jag hemma brukar få leta efter när jag till jul ska ha den för att garnera mina blommor och i tomteland, den finns i mängder här den täcker hela marken ibland. Vi stannade till vid ett ställe som heter Öjvallberget, stället ägs av tyskar och dom tillverkar älgar i trä och mycket annat hantverk i horn mm. Här var det stora intresset älgar, i stugorna var det endast folk från Tyskland, och det kan man ju förstå, när familjen nu lever av hantverk och älgjakt mm.Det här djuret mötte oss i dörren....som tur var uppstoppat.....och det är ingen älg:) Vi fortsatte mot Idre och blev förvånade över hur mycket folk det var i byn, många från länder som t.ex Kina.När vi tittade närmare såg vi att det var bakluckeloppis.....inte undra på att det var mycket folk ute.Framme vid stugan som ligger i Björlidens stugområde, vi kom lagom till lunch. Efter luchen fick vi en rundtur som även gick till Grövelsjöns fjällstation. Som synes så var det mulet med vissa solglimtar, naturen var underbar. På hemvägen såg vi en blomma som var ny för mig ...Kung Carls Spira. I morgon åker vi vidare mot Tännäs och Vemdalen.Det är den största av dom här blommorna som är Kung Carls spira.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar