tisdag 20 juli 2010

Semesterblogg

Klockan 11.15 var vi klara att ge oss iväg mot Grövelsjön. Solen sken och det kändes jätteskönt att få sätta sig i husbilen och veta att nu blir det inget stemursbygge, rensning av landen eller städning i källaren på två veckor. Bara njuta av resan. Första stoppet var vid Gullspång, där finns en utmärkt ställplats nedanför ICA. Givetvis blev det lite shopping för det var en minitorghandel utanför. Jag fick mig ett par jeans som gick till vaden och Ingemar ett par shorts. Vi passade på att inta lite lunch. Vi fortsatte mot Filipstad, då hade jag redan hunnit slumra lite på den monotona vägsträckan, den har vi åkt minst hundra gånger....nä nu är det dags att köra småvägar. Jag har försökt rita in på kartan hur vi åkt. Vi kom mot ett litet gruvsamhälle som hette Nordmark, det visade sig att det var ett nedlagt järnbruk. Fin plats att både rasta och stå över natten på.Men vi fortsatte vidare mot Gumshöjden där vi tog av mot Yttermalung. Vägarna här kan vara oendligt långa...så man får se upp för älgar och andra djur som passerar över. Men ändå mer sevärda än de stora riksvägarna.

Nu blev det grusväg men den var helt ok. Vi såg många fina sjöar. Nu började det bli dags att söka ett ställe att fika på. Vi såg en skylt om hembyggdsgård och åkte dit.Den här trevliga gubben mötte oss.Även här fanns kulturminnen från en svunnen tid då man bröt och smälte malmen för att få fram järnet. Platsen heter Gustavsfors. Efter att ha fått så mycket järnhistoria till oss så fortsatte vi mot Malung, där såg vi att Dansveckan hade startat, det var flera tusen husvagnar och husbilar, var enda plan som fanns att stå på var belagd, alltså ingen idé för oss att försöka få tag på nattplats här. Nu står vi här på Limedsforsens rastplats. Vi är inte ensamma för det kommer fler och fler husbilar. Här finns toaletter och även tömmning av husbilstoan. I morgon drar vi vidare mot Grövelsjön.

1 kommentar:

  1. Önskar er en skön och trevlig resa.
    Nu har jag bara 9 dagar kvar till min semester, börjat få resfeber och efter helgen börjar jag med packningen så husbilen kommer stå på gården hela veckan.

    SvaraRadera