tisdag 22 juni 2010

Träd frisering.

Min pappa sa alltid att "ett äppelträd ska vara så glest att man kan singla en hatt igenom". Tydligen hade jag inte tagit bort tillräckligt i höstad för nu såg det väldigt buskigt ut. Dags att plocka fram sekatören. Inte för att jag vet om man kan klippa träden vid den här tiden på året....men jag gör ett försök. Förra året blev det 5 st äpplen. I år betydligt mer ser jag. Nu har jag gallrat karten och klippt bort alla innåtväxande skott plus en hel del annat. Vad tycks? Tyvärr så glömde jag ta ett kort på trädet innan jag började min frisering. Det här är ett jättegott äpple som heter Aroma och det gör verkligen själ för namnet. Gallrar man bra så blir äpplena riktigt stora. Nu har jag gallrat så det ska finnas högst 3 kart på varje fruktgren. Igentligen ska det vara bara ett, men jag tror några kommer att falla av efter ett tag. Nu är det bara att vänta till hösten och se hur jag lyckats.

1 kommentar:

  1. Det ser bra ut syrran sa hon som inte vet ett dugg om gallring :-)
    Men jag minns det där om att slänga hatten, det lärde han sig från farfar.

    SvaraRadera