onsdag 28 april 2010

Matförberedelser för nästa resa

Inte är det måndagmorgon .....men det känns så....för jag var så trött, vaknade inte förrän klockan var 8.00....och det är sällan jag sover så länge. Kan det vara vårtrötthet mån tro???
Igår stog det matlagning på mitt schema för i morgon kväll drar vi iväg till Karlshamn på en träff, ska bli riktigt roligt. Med i "Rappen" är även Annica och Thomas. Annica och jag brukar hjälpas åt med maten, hon fixar en del och jag en del. Den här gången ska vi på en utflykt till en ö och där får vi lunch på fredagen och lördagkväll gemensam grillbuffé, så det blir bara ett par lucher och en middag som vi behöver ha med oss.
Jag har gjort en Valborgsgryta som ska bli spännande att smaka på. Väldigt kryddstark var den när jag testade, men med ris till så blir det nog bra. Utlåtandet får ni efter helgen.
Det är så skönt att ha förberett maten när man ska ut med husbilen, då är det bara att koka potatis eller ris och göra en sallad ...sen är allt klart. Det ska vara enkelt när man är ute och åker. Många går ut och äter men det gör inte vi, vi tycker det är mysigt att kunna sitta ute och äta ....i alla fall på sommaren...är det kallt så får det bli inne. Och inte blir det mycket disk, eftersom vi använder oss av engångstallrikar. Däremot bestick och glas får vi diska. Jag försöker alltid hitta recept på enkla middagar som man kan göra i förväg. Därför är ugnen i bilen viktig för mig. I Påskas gjorde jag ...för första gången....en apelsinmoussetårta på chokladbotten, jättegod. Den här gången har jag hittat ett recept på något liknande men med en botten av kladdkaka och moussen med hallon. Låter väl gott? Idag blir det städning och inplockning i husbilen.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter, hoppas vädret är med er.
    Både grytan och tårtan låter mums.
    Skulle också vilja hinna med att fixa till mat till våra resor men ofta finns inte tiden då jag oftast arbetat kväll dagen innan vi ska åka men ibland får jag till det.
    Trevlig valborg;)
    Leena

    SvaraRadera
  2. Grytan är jättegod och jag hade tappat receptet men tack vare din blogg har jag nu hittat det igen:)
    Tack så mkt

    SvaraRadera