tisdag 2 februari 2010

Vintermånad.....

Nu har vi gått in i Februari månad och då står det så här i Bondepraktikan. Februari Om februari är mild, kan man vänta många frostnätter, när våren kommer. Starka nordanvindar bebåda Guds välsignelse i bondens lador. Klar och torr fastlag betyder gott spannmålsår. Om solen i fastlagen skiner tidigt upp, skall allt, som sås, växa frodigt. Ju stormigare vid kyndelmässan, desto vackrare år. Så länge lärkan sjunger före kyndelmässan, så länge tiger hon dock efter den. Om istapparna äro långa under fastlagsnatten, blir linet långt. Torr fasta, gott år. Dagar att beakta Kyndelmässodagen (den 2/2) Snö denna dag bebådar snar sommar. Ansgariusdagen (den 4/2). Om denna dag är regnfri blir det ett vackert år. Doroteadagen (den 6/2). Vid Doroteatiden faller den mesta snön. S:t Peters dag (den 22/2). Storm på denna dag gör sjöarna rena. Om man läser dom meningar med fet stil, ja då kan våren och sommaren bli fin. För inte ska det väl regna på torsdag? Det får vi verkligen hoppas att det inte gör. Sätter in en bild från en sommar med värme och sol och sjöaktivitet...... ett vackert år. Eftersom jag ska åka bort nästa vecka har jag permanentat håret i dag. Och är man ekonomisk så gör man det själv, det har jag gjort, blir det inte bra så kan jag ju inte klaga på någon annan än mig själv. I dag blir det samma motionsaktivitet som igår....snöskottning. Jag gillar faktiskt att skotta snö, både frisk luft och motion.

2 kommentarer:

  1. Ja nu får vi hoppas på att snön smälter fort så vi kan kan ta ut våra bilar. Ser att det blir byte även för er, blev det bilen du blev förtjust i?
    I år tar vi ut bilen tidigare än vad vi gjort då vi har vinterdäck, bara det inte är så många minusgrader kan det bli rätt snart.
    Få en trevlig dag i snöovädret;)

    SvaraRadera
  2. Ja planerna är på bilbyte, men det beror på om vi hittar något som vi vill ha.På fredag får vi se hur det blir.

    SvaraRadera