torsdag 3 december 2009

Vintermorgon

I går morse var det kallt ute. Träden var vita av rimfrosten och dimman låg över trädtopparna. Var tvungen att ta en bild över Ulricehamns badhus som ligger så fint i vattnet. Idag vaknade jag till soluppgången, fortfarande vitt i träden, och med solen blir det otroligt vackra färger på molntussarna. Det här med kort är ganska kul. I vår familj gillar vi allt som har med foto att göra. Min pappa älskade att fota naturen och givetvis alla barnbarn, min syster är en hejare på porträttfoto, min son gillar också att fota naturen, min dotter får till fantastiska dansfoton, även mina barnbarn är fotointresserade och jag .... ja både kort och film är en rolig hobby för mig. Jag har haft filmkamera sedan 1964, och på den fronten har det blivit både ljud och mindre format och framför enklare att både filma och kopiera. Även på fotosidan har det hänt mycket ... men där hänger jag inte riktigt med. Jag har en Canon som jag är nöjd med och i handväskan en liten Kodak. Men det är klart skulle Tomten komma med en liten smidig kamera med bättre bildkvalitet ... ja då skulle jag bli glad. När jag nu tar härliga vinterbilder så var jag ju tvungen att plocka fram lite foton från 2004. Sjön hade frusit och det var en härlig is att gå på, ingen snö hade kommit då vi tog dessa foton. Nu ska tilläggas att det Inte är jag som är bakom kameran på dessa kort, utan min syster.
Handskarna ligger faktiskt på isen, som är 10 cm tjock.Men visst ser det mysigt ut. Nu hoppas jag att sjön fryser i år också och gärna lite snö får det komma, i alla fall för barnens skull. Och tänk så mycket ljusare allt blev och folk man möter nickar och ler. Det är något visst med sol och kyla, vi blir lite gladare så här i vintermörkret.

5 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk bild på Ulricehamn!! Perfekt som julkort. Den ser trolsk ut, önskar jag hade varit där och fått prova. En liten Leica från tomten är kanske på önskelistan?

    SvaraRadera
  2. Ja tack jag får nog skicka en önskelista till Tomten.

    SvaraRadera
  3. Har hört att han bor i Nordpolen, jag har ingen adress men posten brukar vara duktig att lösa såna småsaker. Glöm inte att sätta ut mjölk och kakor! "fniss"

    SvaraRadera
  4. Nu har väl inte Ingemar så stor glädje av kikaren.

    SvaraRadera
  5. Jo då Ingrid, han tittar...även i mörkret :)

    SvaraRadera