fredag 24 januari 2014

Med 4x4 ut i Sahara

I dag ska vi ut på äventyr, ja det vill säga med 4x4 ut i öknen. Först hade vi tänkt oss en kameltur, men jag är inte speciellt intresserad av att åka på kamel så det fick bli med bil istället. Det var ingen lugn och behaglig tur precis, nej man skulle nog haft njurbälte på sig.
Att åka bland sanddynorna var som att åka i lössnö på isen hemma, med undantag för stenar. Rena rallykörningen var det emellanåt.


Vi hade en sträcka på ca 60 km att åka ut genom ökenlandskapet.
Om ni trodde att öknen består av sand så har ni helt fel.
Det mörka på bilden är små svarta stenar och det fanns massor av dem och det kändes när man åkte över dem :)


Vi åker förbi flera brunnar där de hämtar vatten till kamelerna eller så tvättar nomadkvinnorna där. Kom efter ca 25 min skumpande fram till en oas där det bodde lite nomader.


Efter ytterligare 30 min så började de riktigt höga sanddynorna dyka upp.


 Mitt ute i ingenstans såg vi plötsligt byggnader och det var nomadbarnens skola. 
Vår guide Fata berättade, att dessa barn gick inte i skolan alla dagar.
Det kan man nog förstå när de har flera timmars väg till skolan. 
Att lägga skolan en bit från byarna har vi märkt är ganska vanligt. 


Så kom vi då fram till dessa  enorma sanddynor. 
Ingemar fyllde en påse med riktig Saharasand att ta med hem, måste ju visa att vi varit i en del av Saharas öken.




I den första bilen åkte vi.


Vi hade gärna också gått upp till toppen, men jag hade inga stavar med så vi nöjde oss med att bara studera omgivningen......det var nog så häftigt!


En myra som var svår att fånga på bild då den hade en väldig fart i sanden och det ser ut som om den har något på ryggen.


Den här växten såg vi på flera ställen och på min fråga om det var "kamelmat" så sa Fata, nej det var till elden. Det kan man förstå för här ute fanns inte mycket man kunde hitta, för att göra upp eld med.


 Efter ca 1,5 tim bilåkning var vi så framme där vi skulle få lite lunch.
I det här lägret kunde man också sova över.


Vi tog en titt in i tälthusen eller vad man nu ska kalla dem,
och de såg riktigt mysigt ut där inne. Inga fönster men en glödlampa fanns.


En överraskning var att det fanns både riktig vatten-toa och dusch i ett annat hus. Tvätthandfat utanför, med rinnande vatten, riktigt modernt.


Övernattar man här, så kan det bli en mysig kväll vid brasan kanske.
Små fina handgjorda pallar att sitta på.


Själva restaurangen låg i det ljusa tältet. Jag som hade gruvat mig så för att sitta på golvet, mina ben vill inte hjälpa mig opp sedan, här var det inga problem det fanns ju stolar :)


Till lunch fick vi (lite väl grillad) kyckling, ris och olika grönsaker samt bröd.
Här hade vi kunnat få en flaska vin till maten men den kostade 200 Dh så vi nöjde oss med fanta för 30 Dh, det var ju lite tidigt på dagen :)




Efter en timmas lunchuppehåll så bar det av tillbaka till campingen, en sträcka på ca 40-50 km igen. Även nu saknade jag ett njurbälte.


Vi startade vid halv tolv tiden och var tillbaka vid halv fem, något mörbultade i kroppen, men med mycket givande upplevelser och en annan syn på hur en öken kan se ut :)
För själva turen betalade vi 1200 Dh = 960 kr för två personer inkl lunch men ej dricka.
Nu har vi varit så långt ner vi någonsin trott att vi skulle åka och väldigt nära den Algeriska gränsen, som är väldigt diffus åtminstone på kartan.



Vi hade tur med vädret och vindarna, för nu har det börja blåsa upp och i natt väntas det lite regn. Temperaturen i kväll när kl är 22.00 är +15 gr.

I morgon vänder vi norr ut igen, jag behöver en tandläkare (inte första gången) för en framtand, som det gått en stor flis ur och det blivit ett hål för tungan att hela tiden undersöka, (inget ont men behöver fixas till).


11 kommentarer:

  1. Oj vilka äventyrare ni är. Fast jag hade nog gillat grönt gräs bättre. Kram.

    SvaraRadera
  2. Häftigt!
    Liknar lite när vi var i Mongoliet!

    Lev väl!

    SvaraRadera
  3. Häftigt! Vi har gjort liknande turer! I Egypten med 4x4 wheel och i Marocko med fyrhjuling. Kan bara hålla med om att det är en häftig upplevelse!

    SvaraRadera
  4. Bilden ovanför myran....wow....den gillar jag. Och hela resan ut i öknen verkade vara en wow-upplevelse även utan njurbälte :)

    SvaraRadera
  5. Fascinerande landskap, men jag är som Matts - gillar gröna gräsmattor bättre än sand ;)

    SvaraRadera
  6. Underbart. Jag blir så sugen på att åka ner.
    Kramar, Märit

    SvaraRadera
  7. Vilka upplevelser! Vi befinner oss nu på Atlantica Parc norr om Agadir. I år nöjer vi oss nog med att ta oss ner till Sidi Ifni. Öknen får vänta till ett annat år. Tack för alla trevliga inlägg. Kram från Helena & Kjell-Åke

    SvaraRadera
  8. Vilka äventyr ni är på och så mycket sand. Det närmsta sanddynor vi kommit är på Kanarieöarna vid Maspalomas men dom är ju inte till närmelsevis lika som i Marocko. Ha en fortsatt bra resa.

    SvaraRadera
  9. Häftiga äventyr ni är ute på :) Jag red dromedar när vi var i Tunisien - det var också en häftig upplevelse...
    Hm... vattentoalett... jättebra, men får mig genast att undra - hur funkar det - hur är det med avlopp ute i öknen?
    Kram

    SvaraRadera
  10. En riktig tur ni är ute på i öknen,kul att se det också !!!
    Men föredrar nog grönt gräs ist !!!
    Otroligt med vatten o avlopp där,maten ser god ut :-)

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  11. Där skulle jag inte kunnat vara med, men härligt att åka med i era bilder!!! Elisabeth

    SvaraRadera